ترس از صمیمیت

ترس از صمیمیت

صمیمیت چیست؟

میتوان گفت صمیمیت نیاز روحی ما و بستری برای دوست داشتن و دوست داشته شدن است.صمیمیت یک نوع میل  به تماس نزدیک با فرد دیگر است در فضایی مملو از اعتماد و باور. صمیمیت واقعی در روابط انسانی نیاز به گفتگو ، شفافیت ، آسیب پذیری و عملکرد متقابل  دارد. روندی برای ایجاد رابطه هست که آن، طرفین را قادر می سازد با اطمینان افکار و احساسات پنهان شده قبلی را افشا کنند. گفتگوهای صمیمی مبنای “رازها” (دانش مخفی) می شود که افراد را به هم پیوند می دهد.رفتار صمیمانه برای افراد عاشق،دوستان و اعضای خانواده میتواند باشد.صراحت و خود افشایی ،لازمه و رشد دهنده ی یک رابطه ی صمیمانه هستند. دانشمندان بین اشکال مختلف صمیمیت از جمله صمیمیت جسمی ، عاطفی ، شناختی یا معنوی تفاوت قائل می شوند و هریک تعاریف متفاوتی دارند.اما صمیمیتی که میخواهیم درباره ی آن بحث کنیم صمیمیت در روابط زوجی است

چه مواردی می تواند حالت صمیمیت را به چالش بکشد و افراد را وارد مشاجره کند؟

واضح است که هر فرد در بافت متفاوت از فرد دیگری رشد میکند.افراد ممکن است به خاصر ارزش های بیگانه و متفاوت از دست همدیگر عصبانی شوند.ممکن است محتوای رنج ها و مشاجراتشان به این گونه باشد:چرا او نمی تواند سعی کند شبیه من باشد؟

در این حالت گوش کردن و فهمیدن یکدیگر،می تواند عناصر مهی برای ترمیم و بهبود رابطه باشد اما گاهی هم دلیل اصلی ارزش های بیگانه و متفاوت نیست.افراد دوست دارند صمیمی باشند اما بگو مگو های میانشان صمیمیت را از بین میبرد.

 

اگرچه صمیمیت کلمه ای رایج و متداول است ولی صمیمیت واقعی برای بسیاری آدمها ناشناخته است.آنچه تجربه کرده اند وترس های مکرری که با آن روبرو بوده اند در واقع حاصل تلاش دردناک و بی نتیجه ی آنها برای یافتن صمیمیت بوده است.در اینجا با مفهومی بنام ترس از صمیمیت روبرو هستیم.اما ترس از صمیمیت چیست؟

کسی که دچار ترس از صمیمیت است ،ممکن است به طور عمد و یا ناخوداگاه از هرگونه صمیمیت با دیگران اجتناب کند.ترس از صمیمیت الزاما به این معنا نیست که شما رابطه ی صمیمیانه را نمیخواهید بلکه ممکن است شما عمیقا به دنبال صمیمیت باشید و یا به آن احتیاج داشته باشید اما ناخودآگاهتان به شما این اجازه را نمی دهد.

علائم ترس از صمیمیت:

  • عزت نفس پایین
  • به سختی اعتماد کردن
  • تجربه ی دوره هایی از خشم
  • اجتناب از تماس فیزیکی با افراد
  • پرهیز از ایجاد روابط صمیمی و دادن تعهد به افراد
  • سابقه ی روابط نا پایدار با دیگران

ترس از صمیمیت گاهی کاملا آشکار است و گاهی هم با سردی و بی تفاوتی اشتباه گرفته می شود.ترس از صمیمیت دلایل متعددی دارد.این موضوع می تواند مربوط به گذشته  یا تجربیات کودکی فرد باشد.در واقع این مشکل مانند یک مکانیزم دفاعی عمل می کند؛ یعنی فرد به دیگران اعتماد نمیکند و با آنها صمیمی نمی شود تا آسیب نبیند.

این ترس می تواند به ترس از طرد شدن و رانده شدن و یا ترک شدن و رها شدن توسط دیگری برگردد.این ترس ها می توانند ریشه در خاطرات گذشته و یا تجارب کودکی داشته باشند.مثلا کودکانی که والدینشان طلاق گرفته یا مرگ یکی از والدین در زمان کودکی.

فاکتور دیگری که میتواند این موضوع را تا حد زیادی تشدید کند، مورد سوء استفاده قرار گرفتن در کودکی به هر نحوی و خصوصا سوء استفاده جنسی است،این اشخاص در بزرگسالی ممکن است دچار ترس از صمیمیت عاطفی و جنسی در روابط خود باشند.

البته اختلال شخصیت دوری گزین هم می تواند یکی از علل ترس از صمیمیت باشد که در آن افراد نسبت به موقعیت های اجتماعی ترس دارند.به مورد انتقاد قرار گرفتن یا سرزنش شدن حساسیت دارند و از قضاوت یا تمسخر به شدت میترسند.

 

ترس از صمیمیت چه تاثیری برروابط میگذارد؟

این اضطراب بر کیفیت روابط عاطفی تاثیر منفی میگذارد.ترس از صمیمیت باعث میشود که شما از بروز احساساتتان خود داری کرده و یا مانعی بر سر راه عواطف جنسی واحساسی خود قرار دهید.

اگردر رابطه ای که یکی از طرفین مشکل خودداری از صمیمیت را داشته باشد ممکن است شریک دیگر فکر کند که دوست داشته نمی شود یا به اندازه کافی مطلوب نیست.

این مشکل بسته به افراد ممکن است ریشه های متفاوتی داشته باشد.استفاده از رواندرمانی، به یافتن ریشه این مشکل و حل آن به شدت کمک می کند.

 

مقالات

ترس از صمیمیتروابطصمیمیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *